top of page
Search
Writer's pictureKatrīna Jaunslaviete-Kipure

Kā kļūt par uzņēmēju savā lauku sētā: DARĪŠANA – zīmola izveide un mārketings



Konsultēja:

Diāna Ņikitina, zīmola stratēģijas un komunikācijas eksperte

Annija Graustiņa, sociālo mediju speciāliste



Pieņemsim, ka esam nonākuši līdz produkta vai pakalpojuma idejai vai pat gatavam produktam/pakalpojumam. Ja pirms 50 gadiem tantuks laukos sēja un pārdeva sieru, par zīmola nepieciešamību un mārketinga aktivitātēm neko nezinot tad mūsdienās zīmola izveide un prasme pārdot ir neatņemama uzņēmējdarbības sastāvdaļa. Par to šajā rakstā.


Kā uzsver Diāna Ņikitina - klienti nepērk vienkārši produktu vai pakalpojumu, bet gan sajūtas un pēcgaršu. Viens no mūsdienu ievērojamākajiem mārketinga speciālistiem pasaulē Sets Godins teiktu, ka cilvēki pērk attiecības, stāstus un brīnumus. Tas arī ir svarīgākais arguments par labu zīmola izveidei. Tikpat svarīgi, kā saprast biznesa modeli un plānot finansiālos rādītājus, un izaugsmes prognozes, būtiski ir ieskicēt arī emocionālo vīziju, kādas cerības tiek liktas uz šo zīmolu. Vislabākie produkti ir tie, kas risina Tev pašam svarīgu vajadzību vai atrisina konkrētu problēmu klienta pusē, tomēr uzņēmēja un zīmola īpašnieka uzdevums ir piedāvāt savu skatījumu, redzējumu un vīziju. Tāpēc ir vērts definēt savas vērtības.


Lai vieglāk darboties praktiski, Diāna iesaka zīmola izveidi sadalīt 3 posmos.


Pirmais posms būtu stratēģiskā plānošana. Zīmola stratēģija atbild uz jautājumiem, kāda ir zīmola vīzija; kādas ir vērtības un vērtības piedāvājums klientam; kas ir klients jeb mērķauditorija; kādas gaidas un cerības zīmols attaisno īpašnieka pusē un kādas klienta pusē. Te var parādīties zīmola stāsts un filozofija, kā arī ļoti racionālas lietas.


Otrais posms ir zīmola vizuālās identitātes izveidošana. Diāna Ņikitina norāda, ka liela kļūda ir sākt zīmola izveides procesu ar logo un dizaina izstrādi, pirms ir skaidra vīzija un stratēģiskais virziens. Tu sev aiztaupīsi daudz laika, ja vispirms izpildīsi pāris mājas darbus, kas tev palīdzēs definēt lielo spēles lauku un pēc tam jau ķersies pie logo, kas ir tikai viena no daudzām zīmola sastāvdaļām. Diāna stāsta, ka bieži novēro šādu parādību - daudzi zīmolu īpašnieki izvēlas spēlēt drošu spēli. Bēšas krāsas, piezemēti toņi, mierīgs dizains, kas neizceļas, pieklusināta komunikācija - ka tik neizlekt un neizcelties. Tā ir pirmā loģikas kļūda zīmola veidošanā, jo zīmolam nav nekādas intereses būt klusam, nemanāmam un neizteiksmīgam. Zīmola interese ir būt redzamam, atmiņā paliekošam, interesantam un uzrunājošam. Te parādās zīmola raksturs un rokraksts. Tas nenozīmē, ka nedrīkst būt bēšas krāsas, bet tām ir jākalpo zīmolam, nevis jābūt par slēpni. Otra kļūda, uz ko norāda Diāna, ir veidot zīmola grafiku, kas neatbilst zīmola raksturam. Trešā kļūda - veidot tēlu, kas neatbilst laikmeta garam, proti, logo ar WordArt vairs nevajadzētu veidot, tāpat arī ar stilu kakofonija vai citādi neveiksmīgi izvēlēties grafiskos elementus, kas pazdemina zīmola vērtību. Dizaina izveides posmā vajadzētu definēt pamata lietas: logo un tā variācijas, burtveidols, krāsas. Var iekļaut vēl šādus papildus elementus, un katram tie būs savi: iepakojums, web lapas dizains, prezentācija/buklets/brošūra un foto sesijas uzstādījums.


Trešais posms ir zīmola komunikācijas veidošana; tā cieši saistīta ar mārketinga aktivitātēm. Komunikācijas mērķi ir informēt, izglītot, veicināt atpazīstamību, veidot jaunus paradumus un pārdot. Komunikācijas kanāli ir TV, prese, sociālās platformas (Facebook, Instagram) utt. Vēstījums izriet no zīmola vērtībām un stratēģijas, un ir zīmola individualitātes atslēga. Pēc tam var domāt par to, kā plānot saturu, kā to noformēt , kā veidot attiecības ar klientiem un uzturēt sarunu. Īpaši svarīgi šis ir gadījumos, ja zīmols plāno darboties sociālo tīklu vidē. Noteikti ir vērts konsultēties ar konkrētās platformas ekspertiem, kā veiksmīgāk to darīt. Diāna Ņikitina stāsta, ka komunikācijas posmā viņai patīk klientiem uzdot vienu jautājumu, kas ļauj paskatīties uz produktu no cita skatu punkta – un šis jautājums ir “Kāpēc es pats nepirktu savu produktu?”. Atbildes var būt dažādas - par dārgu; par lētu; nezinu, kur; nezinu, kā lietot; nepatīk vizuāli; pārāk liels. Šo var uzdot arī saviem draugiem un ģimenei, lai atrastu labas ierosmes arī pašam biznesam.


Kad zīmols izveidots, tās jāsāk iedzīvināt, ar to jāiepazīstina sabiedrība un potenciālie klienti. Vislabāk to palīdzēs darīt zvērs, ko saucam par Mārketingu. Tas ir nebeidzams process, kas līdzīgi, kā lauku darbi, bez atlaidēm pieprasa ikdienas rūpes.


Sākot domāt par mārketingu, sociālo mediju speciāliste Annija Graustiņa aicina saprast, kādi ir uzņēmuma mērķi, piemēram, būt zināmiem kādā reģionā, veicināt pārdošanu interneta veikalā, iekļūt konkrētās tirdzniecības vietās u.c. Tikai tad, kad definēti uzņēmuma mērķi, var pieskaņot arī mārketinga mērķus un saprast, uz ko jākoncentrējas, lai tos sasniegtu. Tirgus izpēte ļaus mācīties no citiem, kā arī atrast brīvas nišas un savu vietu tirgū. Var sākt ar līdzīgu produktu vai pakalpojumu meklēšanu dažādos kanālos, analizēt mārketinga aktivitātes un izdarīt secinājumus. Vērts paturēt prātā, ka produkta pozicionējums un mārketinga aktivitātes nav jāveido tā, kā to darījuši citi šajā nozarē. Uz produktu iespējams palūkoties no visdažādākajiem leņķiem. Lieliskus iedvesmas avotus var atrast pat pavisam atšķirīgās nozarēs.


Jebkuras mārketinga aktivitātes (vai tā būtu ieraksts sociālajos tīklos, reklāma, raksts žurnālā vai afiša uz ielas staba) centrā ir stāsts. Annija uzsver, ka stāstam būtu jābūt aiz katra uzņēmuma, jo labi stāstnieki pulcē ap sevi ieinteresētus klausītājus. Vispirms stāstu domās var stāstīt sev, apkārtējiem, un kad tas iegūs stingru formu, iznest pasaulē. Stāstu var stāstīt tekstos, attēlos, video un pat produktu iepakojumā. Un labākais ir tas, ka stāsts ik dienas turpinās.


Savās mārketinga aktivitātēs svarīgi saprast, ka cilvēks piesaista cilvēku. Lai cik ļoti dažreiz gribētos paslēpties aiz sava produkta, spēcīgāka savienība veidojas, nostājoties tam blakus. Persona rada uzticamību, autentiskumu un piešķir raksturu arī zīmolam. Uzdrošināšanās parādīt savu seju mārketinga aktivitātēs atmaksāsies ar uzviju, aicina Annija Graustiņa.


Praktisks uzdevums no Diānas Ņikitinas - CHECH-LIST – pārbaudi, vai šīs lietas norādītas Tava biznesa profilā sociālajos tīklos! • Kas tas ir par produktu/pakalpojumu - apraksts vārdiem. Vai ir skaidrs, par ko ir runa? • Kā sazināties? (adrese, darba laiks, telefons, epasts, web lapa, instagram konts uc.) • Kur var nopirkt, pasūtīt, ieraudzīt (no online līdz fiziskai adresei) • Kur vēl tevi meklēt - aktīvs links uz mājas lapu, Facebook/Instagram, LinkedIn u.c.) • Norādītas cenas, izveidots Instagram shop vai darbojas online veikals • Pirmie ieraksti (Facebook vismaz viens, Instagram vismaz 6-9), kas paskaidro, kas te notiek, kas būs, ko var sagaidīt. • Labas, pašpaskaidrojošas bildes


Diānas Ņikitinas ieteikums Mood Board jeb sajūtu kolāžas izveidei


Tas ir instruments, kas atspoguļo zīmola stratēģiju vizuālā veidā, un kalpo kā lielisks praktisks rīks, ko vēlāk iedot dizainerim, kas veidos Tava zīmola grafisko dizainu. Vēl soli pirms tam šis ir lielisks rīks, lai noķertu aiz astes sajūtas, kas rodas, domājot par savu zīmolu. Meklē un saglabā bildes, kas kādā īpašā veidā rezonē ar Tevi, kad Tu domā par savu zīmolu. Krāsas, faktūras, cilvēki, dabas skati, foto sesijas, interjers, produktu iepakojums. Vāc kopā šīs bildes, ik pa laikam uzmetot aci kopsakatam, parediģējot un lieko atmetot. Šajā bilžu vākšanas posmā parasti pietrūkst drosmez paskatīties uz krāsām, kombinācijām, dizaina risinājumiem. Tomēr ierosinu arī drosmīgas lietas saglabāt, dažkārt pat vēl nezinot, kāpēc tieši šī bilde Tevi uzrunājusi. Redzot kopainu, zīmolvedim un/vai dizainerim būs skaidrs, kāda varētu būt šī zīmola virzība.


UZŅĒMĒJU STĀSTI


Elīna Cēsniece, zīmola ZELT saimniece

ZELT zīmola stāsts sākās pirms četriem gadiem četriem. Kad pirmās brīnumogas bija “klētī”, tad sākām rīkoties, jo nekāda pieredze smiltsērkšķu vai citu ogulāju audzēšanā ne ZELT spēkaplecam Eduardam, ne man nebija. Protams, sapņots tika daudz, pierakstīts un uzskicēts, atlika īstenot. Manifestācija – to es rodu kā savas dzīves vienu no instrumentiem savu domu un mērķu piepildījumam.

ZELT ir ģimenes uzņēmums un ģimenē ir brīnišķīgs spēks, ticēt un papildināt vienam otru. Arī mūsu dārza viesi un klienti to novērtē, ka paši vadām ekskursijas un apkalpojam. Tā ir lielāka uzticība, savukārt sociālajos tīklos publicējam ne tikai produktu un to pielietojumu, bet arī stāstus, kā audzēt, mūsu pieredzi, kļūdas un izdošanās. Mēs ielaižam sekotājus paraudzīties, kā noris mūsu ikdiena un tas ir patiesi, skaisti un īsti.

Mūsu zīmola nosaukumu, veicot burtu spēli, izdomājām paši, vizuālo noformējumu veica dizaineris. ZELT radās no viena mūsu smiltsērkšķu dārza lauka nosaukuma Zeltlejas, kas ir arī juridiskais uzņemuma nosaukums; pārējais bija burtu spēle, kas apauga ar plašiem skaidrojumiem, tulkojumiem un iespējamām izrunām dažādās valodās, epitetiem, lugu tēliem un vecvārdiem. Tipogrāfijā uz milzu A1 formāta loksnes izdrukāju iespējamos variantus, paņēmu vairākus marķierus, uzaicināju Eduardu un vienu darbadienas vakaru padarījām maģiski radošu. Taja laikā neiedomājāmies, ka mūsu radītais pāraugs nu jau Latvijā zināmā ZELT zīmolā. ZELT nozīmē “plaukt, attīstīties un turpināties”, kā arī ZELTa oga – pēc tās unikālā sastāva.

Ceļš līdz klientam, protams, prasa daudz laika, ieguldījumu, radošumu, skaidrošanu, uzticēšanos. Mūsu produkts nebūt nav maize, piens vai olas, bet mēs ceram un zinām, ka smiltsērkšķi var kļūt par vienu no cilvēku pamatgroza sastāvdaļām, padarot lietotāju imunitāti spēcīgāku un uzlabojot dzīves kvalitāti kopumā. Liels darbs un resursi tiek veltīti atraktīvā un uzrunājoša rakstura informācijā. Tas ir tikai laika jautājums, līdz smiltsērkšķis būs katrā mājā, jo vēl pirms 450 gadiem neviens neko nezināja par kartupeli.

Uzņēmējdarbības vidē iet kā pa kalniem, pagājušais gads ir bijis īpaši grūts dēļ milzu pārmaiņām pasaulē, ZELT tās ietekmēja pavisam nopietni, nule kā bijām investējuši lielus līdzekļus tūrisma nama būvniecībā, bet tūrisma nozare nepavisam nezeļ. Pagājušā gada februārī izšķīrās ZELT liktenis, turpināties vai ne. Godīgi sakot, piedzīvojot šādu krīzi, visi citi negadījumi un kļūmes liekas mazas un nesvarīgas. ZELT ceļš iet caur ērkšķiem uz zvaigznēm, bet tādi jau tie smiltsĒrkšķi ir un tādus mēs izvēlējāmies.

Vēlējums – esiet paši, saskaņā ar savām vērtībām, esiet cilvēcīgi, esiet sirdssilti un esiet ģimenē, to Jums nekad neatņems!


Ilona Dilāne, zīmola Iedillo radītāja

Esam viens no nedaudziem mājražotājiem Jēkabpils novadā. 2020.gada nogalē paši saviem spēkiem uzsākām ražot savu produktu, izveidojot zīmolu “ieDillo”. Kāpēc “ieDillo”? Tas nozīmē darbību. Kāpēc nosaukums asociējas ar dillēm? Tāpēc, ka kaltētu garšaugu maisiņu “ieDillo” pamatsastāvā ir mūsu pašu audzētas un kaltētas dilles.

Veicot dažādu latviešu virtuvē izmantojamo garšaugu receptūru analīzi, aptaujājot vecmāmiņas, kolēģus, draugus un ikdienā satiktos cilvēkus, esam izveidojuši jaunradītu produktu – kaltētu garšaugu maisiņi, kur filtra maisiņos precīzi dozēti latviešu virtuvē tik pazīstami kaltēti garšaugi, kas spēj piešķirt zupai to īsto – latviskās vasaras garšu, neradot garšaugu haosu zupas katlā. Viss kompakti un ērti – ne pipars, ne lauru lapa, ne diļļu kāti pa zupas katlu nepeld, bet zupai garša un pasakainais aromāts tiek piešķirts.

Sākotnēji radījām mūsu produkta nosaukumu “ieDillo”, iesaistot ģimenes locekļus. Tā bija īsta prāta vētra, līdz nonācām līdz tam, ka produktu sauksim par “ieDillo”. Kolīdz vienojāmies par potenciālo produkta nosaukumu, to sākām pārbaudīt dažadās datu bāzes, tai skaitā plašajā internetā, dažādos tulkošanas rīkos, sociālajos tīklos un Patentu valdes reģistros. Šīs darbības ir svarīgas, lai pārliecinātos, vai tevis izvēlētais nosaukums ir starptautiski labskanīgs, nerada sliktas asociācijas citās valodās ( ja nākotnē vēlēsies to, piemēram, eksportēt) un pieejams izmantošanai. Milzīgs paldies jāsaka manam brālim Oskaram, kurš spēja uzburt ieDillo īsto vizuālo identitāti. Tieši viņš ir bijis 100 % iesaistīts ieDillo vizualizācijā. Bieži vien, radot produktu, mēs neaizdomājamies, cik svarīgs ir uzrunājošs produkta iepakojums un visi ar zīmolu saistītie mārketinga materiāli.

Uzņēmums, kas izveidots laukos, neatšķiras no uzņēmuma pilsētā. Visur darbojas mārketinga pamatprincipi. Ir nepieciešams dators, interneta pieslēgums, tālrunis un e-pasts. Tas ne tikai tamdēļ, lai varētu sazināties ar pircējiem, bet arī tāpēc, lai varētu atrast īstos sadarbības partnerus, piemēram, kurš maketēs etiķetes un mārketinga materiālus, kurš izveidos mājas lapu, kurš veiks drukas darbus, kur pasūtīsi iepakojumu un trūkstošās izejvielas, kā piegādāsi produkciju veikaliem un klientiem, u.c. darbi, to skaitā – darbi, kas attiecināmi uz uzņēmējdarbības reģistrēšanu nepieciešamajos reģistros. Šie darbi prasa ilgu laiku – lai spētu tikt līdz gatavam produktam. Un vēl bez tā, nepieciešams izveidot un uzturēt kontus sociālajos tīklos, izveidot savu mājas lapu (pat interneta veikalu) un būt sasniedzamam klientiem. Publicēt saistošas ziņas sociālajos tīklos un nepārtraukti meklēt jaunus sadarbības partnerus un klientus, uzturot labu kontaktu ar esošajiem.

Nepietiek ar to, ka tev ir ideja, vienmēr ir jādomā - kā šo ideju īstenot dzīvē un kur jaunradīto produktu pārdosi, lai gūtu ienākumus. Bez šaubām, var sākt īstenot ideju hobija līmenī un skatīties, vai izveidotajam produktam ir pieprasījums. Bet visam sākotnēji būs tavs 100% ieguldījums – personiskais darbs, laiks, nauda un idejas. Protams, laukos varētu būt lielākas iespējas kaut ko specifisku audzēt un pārdot, tā rodot pamatkapitālu kādas citas idejas attīstīšanai. Piemēram, mēs, ne tikai nodarbojamies dillēm, bet savam hobijam audzējam Itālijas dienvidos tik populāro melones un gurķa krustojumu “Carosello”.


Anita Hanzena, SIA Salaspils mellenes vadītāja

SIA Salaspils mellenes ir ģimenēm draudzīgs ogu dārzs, kurā tiek audzētas krūmmellenes 3 ha platībā, piedāvāti krūmmelleņu stādi, kā arī uzņēmuma jaunais attīstības virziens ir ģimenēm draudzīgu pasākumu un bērnu nometņu rīkošana.

Pirms četriem gadiem pārņēmām uzņēmumu jau ar tā nosaukumu, jo mūsuprāt, tas precīzi attainoja to, ar ko uzņēmums nodarbojas, raksturojot gan ğeogrāfisko lokāciju, gan produktu. Mēs izveidojām vienotu uzņēmuma tēlu - logo un vizuālo identitāti, lai veicinātu tā atpazīstamību. Ar zīmola izveidi negāja viegli. No vienas puses, tā kā uzņēmumam nebija nekādas vizuālās identitātes, varējām radīt jebko. Visgrūtākais bija izlemt, kā tieši vēlamies izskatīties. Atceros, bija gan tādi logo varianti, kas, mūsuprāt, izskatījās pārāk lietišķi, vai pārāk nopietni. Mums gribējās, lai zīmols raksturotu to, kas mēs esam – ģimenēm draudzīgs ogu dārzs. Jāatzīst, ka ļoti konkrētas stratēģijas nebija. Aapratām, ka tas, kā izskatīsimies sociālajos tīklos, veidos par mums priekšstatu. Un tas ir atmaksājies, ir daudz jaunu klientu, kuri grib pie mums atbraukt dzīvē, iepazīties un ieraudzīt, kā pie mums izskatās. Vai esam atpazīstami? Jā un nē. Jo katru gadu pie mums ierodas ģimenes tepat no Salaspils, Ikšķiles, Ogres, kuri līdz šim ir braukuši ogot uz Vidzemi vai Jelgavu, nemaz nenojaušot, ka krūmmellenes aug arī Salaspils mellenēs

Tā kā mēs esam ogu dārzs, kurš savu ražu realizē aicinot ciemos ogotājus pašlasītājus, mūsu galvenais mārketinga kanāls ir tieši sociālie tīkli. FB platformā šo gadu laikā mums ir jau ap 4000 sekotāji. 2020. gadā izveidojām arī IG kontu. Mācāmies to apgūt, veidojot dažādus ierakstus gan par mellenēm, gan mūsu dzīvi laukos kā tādu. Šogad cītīgi mācāmies veidot Reels – īsvideo, kuri šobrīd gūst aizvien lielāku popularitāti sociālajos tīklos. Vislielākais izaicinājums, ir radīt saturu nesezonā, lai nepazustu sociālo tīklu algoritmos. Nav vienas veiksmes formulas, testējam dažādus sociālo kanālu piedāvātos rīkus – mazos Story, dažādus ierakstus un video. Ļoti liels atklājums bija, cik ieinteresēti cilvēki ir uzzināt daudz ko jaunu tieši par to kā audzēt krūmmellenes. Šogad pavasarī, sezonas sākumā izsludinājām Live sarunu ar mūsu agronomi- mikrobioloģi Jūliju Vilcāni, kurai pieslēdzās vairāk ka 100 klausītāji. Reizēm arī ogu lasīšanu un stādu dienas veidojam kā pasākumus, tos izsludinot kā FB Events. Tādā veidā esam novērojuši, ka informācija sasniedz vairāk klientus.

Vēl viens mārketinga kanāls ir ļoti veiksmīgā sadarbība, kas izveidojusies ar Salaspils tūrisma informācijas centru. Ilgu laiku domājām, vai un kā mēs varētu sadarboties, kautrējāmies. Esam ļoti pateicīgi Salaspils TIC vadītājai Janai Freimanei, kura devusi iespēju iesaistīties dažādās aktivitātēs, kas palīdzējušas vairot atpazīstamību reģionā.


Vita Dekante, zīmola Kniploks radītāja

Kniploks radās spontāni. Varbūt pat labi, ka tā, jo pārāk visu analizējot, būtu pārdomājuši. Bija uzkrāta nauda ceļojumam un paralēli iegādāts īpašums ar 1 ha zemi. Iekšēji tirdīja doma - ja reiz mums ir neizmantota zeme, ar to ir jāpelna nauda ģimenes mājai. Tas ir mūsu sapnis un uzņēmuma darbības dzinulis. Domājām, ko varam darīt. Tā kā abi strādājam algotu darbu un ģimenē auga divi bērni, sapratām, ka jāaudzē tas, kas prasa maz laika. Tas bija mūsu pirmais aplauziens. Sēklu meklējām pēdējā brīdī, nopirkām 115 kg un sastādījām ar rokām. Vasara mūsu ražai uzbruka sīpolmušas, un sapratām, ka ražas nebūs. Taču zinājām ka no ķiploku ziediem taisīsim pesto. Par pesto interese bija liela, tad arī sapratām savu virzienu. Būsim mājražotāji.

Zīmola nosaukums atnāca pats. Kāds draugs pajokoja, ka mēs jau tādi kniploki esam. Zināju, ka zīmols būs latvisks un vienkāršs. Vienkāršs tāpēc, ka nosaukums ir atmiņā paliekošs un negribējās to pazaudēt krāsainos burtos vai bildēs. Pats svarīgākais ir atrast cilvēku, kurš spēj uztvert domu un vēlmi, kādam zīmolam jāizskatās. Mums paveicās - jau pirmajā tikšanās reizē ar savu zīmola izveidotāju viss saskanēja! No pusvarda viens otru sapratām, atlika tikai izvelēties variantus. Vai zīmols ir atpazīstams? Ja redzam, ka pasūtījumi ienāk no visiem Latvijas reģioniem, tad jau laikam ir veiksmīgs. Protams, gribētos, lai ir veiksmīgāks, bet mēs esam ceļa sākumā un ejam uz savu labāko versiju! Starts mums ir veiksmīgs.

Uzsākot savu biznesu, domājām, ka mēs tā klusi darbosimies. Tā domāt un darīt ir kļūda, jo tad Tavs bizness ir dārgs hobijs. Sevi jānoformē skaisti un nav jakaunas par sevi stastīt un rādīt citiem. Šo vēl mācāmies, nav viegli kautrīgajam latvietim to darīt. Esam Instagram un Facebook, kas, mūsuprāt, ir ķīniešu ābece. Jāiegulda ilgs laiks, un tas lauksaimniekam ir dārgs. Apgūstam kursu pie zīmolvedes Diānas Ņikītinas un Instagram guru Santas Lasmanes. Jo dziļāk rokam, jo vairāk saprotam, ka jāveido pēc iespējas lielāka cilvēka iesaiste sava uzņēmuma darbībā. Vislabāk mums patīk komunicēt ar savu klientu gadatirgos. Šaja pārmaiņu laika tas sanāk maz, bet tas uzlādē. Katrs klienta paldies, smaids un kompliments dod enerģiju iet un darīt vēl labāk. Ir patīkami redzēt klientu dzīvajā. Šogad esam uztaisījuši savu e-veikalu www.kniploks.lv, un jūtam, ka ir vieglāk pārdot, novirzot klientu uz to. Lauku uzņēmumam svarīgi būt sasniedzamam, jo neatrodamies pilsētas centrā.

Ja veido ģimenes uzņēmumu laukos, jārēķinās, ka tas ir liels parbaudījums attiecībām. Ja tiek ar to gala tad, tās kļūst dubultā stipras. Grūti - ir patiešām tik grūti, cik spēj iedomāties. Brīvdienu ir maz, un tām ir pavisam cita garša. Jāiemācas izgulēties piecās sundās. Ja šis viss nebaida, esi gatavs biznesam laukos!

312 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page